Brukerrådet
For å sikre høy kvalitet på tjenestene våre er det viktig å lytte til dem som bruker tjenestene. Brukerrådet bidrar med verdifulle innspill basert på bruker erfaringer og fungerer som et rådgivende organ for direktøren og ledelsen.

Mer informasjon om brukerrådet
Brukerrådet ved Jæren DPS består av personer med egen erfaring som pasient eller pårørende, og er en viktig samarbeidspartner i utviklingen av tjenestene våre.
God kvalitet i helsetjenestene oppnås når vi kombinerer fag, forskning og erfaringer. Brukermedvirkning på systemnivå handler om at brukernes stemmer blir vektlagt når tjenestene skal evalueres, utvikles og utformes.
Brukerrådet ved Jæren DPS bidrar ved å
- Løfte frem saker som har betydning for våre pasienter og pårørende.
- Sette erfaringer og behov på dagsorden i arbeidet med å forbedre og utvikle tjenestene ved Jæren DPS.
- Representere brukererfaring i ulike råd og utvalg ved senteret, og dermed sikre at brukernes perspektiv blir hørt i beslutningsprosesser.
- Være et bindeledd mellom Jæren DPS, kommunene på Jæren og brukerorganisasjonene, og bidra til bedre samarbeid og helhetlige tjenester.
Brukerutvalget skal være
- Rådgivende organ for direktør og ledelsen i saker som angår tilbudet til flere eller alle pasienter og pårørende
- Et forum som gir pasienter og pårørende mulighet å komme med innspill til hva som kan forbedres, slik at tjenestene bedre tilpasses brukernes behov.
Rådet er ikke en klageinstans for individuelle pasientsaker. Du finner mer informasjon om din rett til å klage her Rett til å klage - Helsenorge